marți, 1 martie 2011

Amfiteatrul Deschis - “Omul asuprit de rating”

Îţi începi ziua în metrou, înconjurat de oameni care citesc ziare de scandal. Ajungi seara acasă, poate puţin solicitat de vreo noţiune mai abstractă predată la facultate, şi vrei să te relaxezi. Cele mai la îndemână lucruri sunt: să deschizi televizorul, calculatorul sau poate radioul. Totuşi, după ce faci asta realizezi că butonând de la o emisiune la alta, există un pattern asemănător: invitaţii îşi varsă frustrările sau poartă războaie, reportajele sunt greu de urmărit, dar  nu din cauza subiectelor complicate, ştirile se rezumă la violenţă şi sume importante de bani sunt cheltuite pe nişte reality-show-uri cu tot felul de personaje care nu fac altceva decât să umple timpul de emisie.
 Sub deviza “Totul pentru rating”, canalele de televiziune îşi exercită dreptul de a promova pe oricine şi orice atrage noi ochi aţintiţi către întâmplări mai mult sau mai puţin relevante. Emisiunile făcute pe genunchi, numele precum Columbeanu, Elodia, Diaconescu, Botezatu, Naomi şi întrebările despre scandaluri şi bârfe ating cote de rating ameţitoare pentru că prind cel mai uşor la publicul deja obişnuit cu acest gen de programe. Acest tip de public caracterizează societatea consumeristă, axată în principal pe distracţie, aspect fizic, bunuri materiale, astfel televizorul reflectă şi el exact acelaşi lucru . 
În schimb, personalităţile importante, vocile care au ceva de spus şi cei pe care poate am vrea să îi vedem mai des în media, oricât de geniali, sclipitori sau memorabili ar fi,  nu fac rating. Asta se datorează faptului că ne-am obişnuit să “privim pe gaura cheii” pentru a prinde măcar un detaliu picant, o şoaptă aparent nesemnificativă, dar care face diferenţa pentru o ureche însetată de monden. 
Toate emisiunile care descoperă sau promovează într-un fel sau altul diferite “talente” au cote de piaţă spectaculoase, şi asta pentru că programele de televiziune care fac atât de mult rating ne oferă confort şi ne satisfac nevoile superficiale. Ghidându-se după "principiul plăcerii", consumatorii de programe şi de ştiri mondene aspiră la un trai extravagant şi la bunăstare, iar figurile care fac rating, reflectă imaginea hiperconsumatorului emancipat dus la limita extremă- avid de produse care aparţin unor mărci scumpe, preocupat de relaţii sociale cu persoane cunoscute, informat în legatură cu ultimele trenduri şi doar aparent interesat de cultură în sensul ei adevărat. Atunci nu mai rămâne decat ca noi, cei mai puţin interesaţi de mondenităţi, să încercăm să raspundem la întrebarea “De ce motivele de divorţ ale unui cuplu devin subiecte de interes public?”, iar după ce răspunsul întârzie să apară, să ne mulţumim cu explicaţia că “nu se vinde ce e sănătos, ci ce arată bine”.
Te interesează subiectul?
Team Work te invită la o discuţie liberă despre acest subiect, în cadrul unei noi ediţii a Amfiteatrului Deschis, alături de Teo – Stand-up Comediant în Club 99.
De ce? Pentru că ai ocazia să discuţi cu un om care a ales să nu fie ignorant.
Când? Joi, 10 martie 2011 începând cu ora 18.30.
Unde? Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Litere, Amfiteatrul Bălcescu.
Cele mai interesante 3 întrebari vor primi câte o invitaţie în Club 99.
INTRAREA este LIBERĂ.

Ne vedem la Amfiteatrul Deschis!
Echipa Team Work

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu